środa, 13 marca 2013

Olej rzepakowy i shaker -Pokochaj olej rzepakowy

Olej rzepakowy i shaker dostałam dzięki portalowi Uroda i Zdrowie od organizatorów 3-letniej kampanii „Pokochaj olej rzepakowy”. Ekspertem akcji jest Katarzyna Bosacka, która prowadzi program „Wiem co jem i wiem co kupuję”.Celem kampanii „Pokochaj olej rzepakowy” jest podniesienie świadomości konsumentów na temat właściwości odżywczych i zdrowotnych oleju rzepakowego oraz jego znaczenia w codziennej diecie i profilaktyce zdrowotnej.Olej , który dostałam już prawie wykorzystałam..zrobiłam babeczki i bułeczki z jego dodatkiem, usmażyłam pieczarki do kotletów i smażyłam kotlety, zrobiłam również surówkę..Olej rzepakowy zastosowałam również do pielęgnacji wysuszonych łokci i do zrobienia balsamu do ust..I zarówno w potrawach jak i jako dodatek do pielęgnacji ciała spisał się idealnie...poniżej możecie poczytać o zaletach i wykorzystaniach tego oleju...Przepisy z wykorzystaniem tego oleju i z użyciem shakera będą oczywiście na blogu..
Olej rzepakowy z powodzeniem zastępuje oliwę z oliwek w lekkich sałatkach ze świeżych warzyw, które już za chwilę pojawią się na naszych stołach. Dzięki swoim właściwościom nie tylko wydobywa naturalny smak i aromat sałatki ale także jest źródłem wielu cennych składników odżywczych.

Zastosowanie oleju rzepakowego w sałatkach może być wielorakie  – najprostszym sposobem jest  polanie nim gotowej sałatki. Na jego bazie można przygotować lekkie sosy typu winegret lub gęstsze z dodatkiem jogurtu, czyli dressingi lub dipy, idealne do chrupiących przekąsek, jak np. nacios, foccaci czy surowych warzyw. Niewiele osób wie, że wykorzystując olej rzepakowy możemy w prosty sposób przygotować domowy majonez. Dzięki olejowi rzepakowemu wiosenne sałatki będą smaczne, zdrowe i estetyczne, ciesząc oczy i podniebienie.

Olej rzepakowy, ze względu na swoje właściwości zdrowotne, powinien stać się stałym elementem naszej diety, ponieważ:
  • ma najkorzystniejszy skład kwasów tłuszczowych spośród olejów roślinnych,
  • zawiera aż 10 razy więcej kwasów omega-3 niż oliwa z oliwek,
  • zawiera też cenne kwasy omega-6 i omega-9, a ponadto ma idealny z punktu widzenia potrzeb żywieniowych stosunek kwasów omega-3 do omega-6 ,
  • ułatwia wchłanianie witamin zawartych w tłuszczach,
  • stanowi naturalne źródło witamin E i K oraz prowitaminy A,
  • łatwiej odsącza się z potrawy niż inne tłuszcze, dlatego przygotowywane dania są od 5 do 10% mniej kaloryczne.

PRAKTYCZNE PORADY DOTYCZĄCE OLEJU RZEPAKOWEGO
JAK PRZECHOWYWAĆ

  • Przechowuj olej w opakowaniu fabrycznym, dzięki czemu dłużej zachowa trwałość i nie ulegnie potencjalnemu zanieczyszczeniu;
  • Trzymaj olej zamknięty w chłodnym i zacienionym miejscu, w dokładnie zakręconej butelce, żeby uchronić składniki przed utlenieniem.
DO CZEGO UŻYWAĆ
  • Dressingi sałatkowe – olej rzepakowy dobrze łączy się z przyprawami, może być użyty do sosów i majonezów lub samodzielnie, do polania warzyw. Jako że wiele witamin lepiej przyswaja się razem z tłuszczami, zastosowanie oleju do sałatki jest bardzo wskazane;
  • Smażenie – dzięki bardzo wysokiej temperaturze dymienia jest polecany do smażenia a dodatkowo  łatwo odsącza się z potrawy, danie jest o 5 – 10% mniej kaloryczne;
  • Pieczenie – zarówno do pieczenia mięs (natrzeć nim kurczaka, polać pieczeń), jak też ciast; Zwłaszcza olej rafinowany jest całkowicie neutralny smakowo i zapachowo, przez co pozwala zastąpić roztopione masło czy margarynę w przepisach na słodkie wypieki;
  • Przygotowywania potrawy dla dzieci – z powodzeniem zastępuje masło w zupkach lub przecierach). Zawarte w nim kwasy omega-3 i 6 są niezbędne do właściwego rozwoju małego organizmu, a neutralny smak to również spory plus – niektóre dzieci nie tolerują przecież smakowych innowacji.
JAK UŻYTKOWAĆ
  • Eksperci zalecają spożycie 2 łyżek oleju rzepakowego codziennie.
  • Smaż tylko raz – dzięki wysokiej stabilności, na oleju rzepakowym smaży się świetnie i może on być podgrzewany do bardzo wysokich temperatur, nie tracąc, jak inne tłuszcze, swoich korzystnych właściwości. Jeżeli chcesz, żeby Twoje potrawy były zdrowe nie zlewaj przestudzonego oleju na później.
Olej rzepakowy i witaminy
Olej rzepakowy zawiera składniki korzystnie wpływające na urodę., między innymi:
antyoksydanty[przeciwutleniacze]
witaminę K
prowitaminę A [beta-karoten]
Do twarzy:
Jeśli cera ma tendencje do przesuszania się i pieczenia - wystarczy podgrzać odrobinę oleju i posmarować nim twarz [nie wklepywać] i pozostawić na 20 -30 minut.
Maska odżywcza:
Idealna dla każdego rodzaju skóry.Wymieszać 2 łyżki jogurtu naturalnego z 1 łyżką oleju rzepakowego, 1 łyżeczką soku z cytryny lub herbaty rumiankowej[ przy cerze suchej -nie dodawać soku z cytryny].Nałożyć na twarz, omijając okolice oczu i ust.Zmyć po 20 minutach.
Na całe ciało:
Olej rzepakowy można używać punktowo na wysuszoną skórę np.łokci-zastąpi tu tłusty krem.Łyżka oleju rzepakowego w połączeniu z tą samą ilością miodu będzie doskonałym balsamem odżywczym dla spierzchniętych na mrozie ust.Banan zmiksowany z odrobiną oleju świetna regenerująca maseczka na dekolt.
Na dłonie:
Jeśli chcesz zmiękczyć skórki przy paznokciach , zacznij manicure od kilkuminutowej ciepłej kąpieli rzepakowej dla rąk.Taka kąpiel wygładzi też i nawilży skórę.
Moje dotychczasowe potrawy z wykorzystaniem oleju..przepisy oczywiście będą na blogu..
Babeczki marmurkowe


1 komentarz :

  1. Tak , masz rację :)
    Wiele osób zachwyca się oliwą , a nie wiedzą co mają swojskiego i dobrego .
    Pozdrawiam
    Marianna

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny i komentarz... Pozdrawiam i zapraszam ponownie.....
Zrobiłaś/eś jakieś danie z przepisu z mojego bloga ? Zrób zdjęcie i przyślij do mnie..a umieszczę je w galerii.

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka. Wszelkie prawa zastrzeżone.